Виховна робота

Програма "У поступі до цінностей"


Година спілкування "Праця - джерело життя й головна його прикраса"


Мета: сформувати в учнів уявлення, що праця є першоосновою життя; виховувати сумлінне ставлення до праці; прищеплювати трудові навички, працьовитість. (Галявина з квітами, птахами і прислів’ям).

ХІД БЕСІДИ

- То яка ж тема сьогоднішньої години спілкування? Давайте прочитаємо усі разом.

Сьогодні у нас знову виховна година. Про що ми будемо говорити ви дізнаєтеся, коли звернете увагу на найкращу і найбільшу квітку на нашій галявині.

 - З давніх-давен у народі існує такий принцип: хто не працює, той не їсть. Як ви розумієте цей принцип?

- Усе у світі здобувається людською працею: зводяться будівлі, будуються мости, заводи, фабрики, вирощується хліб. І все це для людини, щоб вона була сита, здорова, весела та щаслива. Народна мудрість каже: «Без труда нема плода». Та для того щоб усе це було на землі, люди трудилися віками, праця і зробила людину розумною.

- Уявімо собі життя без роботи: і на виробництві, і в школі ніхто нічого не робить. Що трапилося б?

Наприклад, не працює електрик... Немає світла. У квартирі темно, не працюють телевізори, холодильники, праски, пилососи.

Не вийшов на роботу пекар... Усі залишилися без хліба.

Вирішив відпочити кочегар. Буде холодно в школі, вдома, в дитячому садку, в лікарні. Ми не зможемо відвідувати школу, ходити у кіно, до театру, музею.

А якщо всі хлібороби й доярки не вийдуть на роботу? Не буде хліба й молока.

Люди кожної професії повинні добросовісно виконувати свою роботу.

Та людина, яка робить все із задоволенням, - це людина відповідальна, працьовита. Вона береться з охотою за справу. Хочеш жити добре, бути заможним - працюй наполегливо і завзято. Навіть «маленька праця краща за велике безділля», бо вона теж приносить свої плоди й дає хороший результат.

Людина привчається до праці, їй без роботи важко всидіти, весь час хочеться щось робити, мати цікаве заняття. Жодна людина з першого разу не зможе майстерно, гарно виконати якусь роботу, бо для всякого діла потрібна практика, неодноразове повторення, щоб навчити свої руки. І в процесі навчання можуть виникати у декого певні труднощі: щось не вдається і тому, можливо, здається нецікавим. Але одні наполегливо вчаться, щоб вдосконалювати своє вміння, стараються до сьомого поту, а інші кидають, так і не довівши справи до пуття, бо їм не хочеться, здається важким те чи інше заняття. Тому, звичайно, і результати у кожного різні. З одних виходять майстри своєї справи, а з інших – нічого не виходить. Тому кожну справу треба доводити до завершення, щоб виробити хорошу звичку – закінчувати почату роботу. Бо в народі кажуть так: «Не той молодець, що починає, а той, що кінчає».

- А зараз давайте подивимося сценку «Пряник і Колосок»

Рано вранці, до сходу сонця, взяв Чоловік у кишеню білий Пряник і пішов у поле. У полі він ходив посівами, милувався пшеницею. Зірвав Колосок, вийняв з нього зернинку, попробував на зуб, усміхнувся. Сховав Колосок у кишеню.

Зустрілися Колосок і Пряник:

- Ти хто? - запитав Пряник.

- Я, Колосок.

- Ой, який же ти колючий! А навіщо ти існуєш? Яка від тебе користь?

Посміхнувся колосок, поворухнув вусами остюками і відповідає:

- Без мене не було б ані хліба, ані сухаря, ані тебе, Прянику!

Здивувався пряник, з повагою подивився на Колосок, потіснився, дав йому місце.

- Отже, - каже Пряник, - усе від тебе. Хто ж над тобою старший?

- Праця, - відповів Колосок. – Вона все створює. Але праця в руках Людини. Праця і Людина найголовніше.

В. Сухомлинський

- Чи потрібна людині праця?

- Якою повинна бути праця людини?

Як ви розумієте що таке фізична праця? Розумова праця?

- Яка праця потрібніша: фізична чи розумова? Чому?

- Яка праця найважливіша?

- Яка ціниться дорожче?

- А тепер послухайте «Казку про невмілого горобця»

Як тільки малий горобець навчився літати, мама-горобчиха сказала йому: «А тепер, сину, вчися трудитися - і будуй власне життя».

- Я не для того на світ народився, аби трудитися! Я хочу просто жити! - відповів горобчик чванливо.

- То й живи, - лагідно відповіла мама й полетіла.

Весь день горобець стрибав по подвір'ї, заглядав у всі закутки. Коли звечоріло, він захотів їсти. А ніхто йому не приніс у гніздо ні крихти.

Наступного ранку горобець знову чекав, коли мати його нагодує, та горобчиха більше не повернулася у своє колишнє гніздо. Довелося малому закинути забави й шукати їжу. Він побачив на грядці під купою хмизу декілька зерняток. Так близько, а крізь хмиз не продерешся!

Тут підлетіла ворона, сіла поряд і стала дзьобом розсувати гілочки. Горобчик стрибав збоку і спостерігав, як ворона працює. Стільки зусиль заради якогось зернятка! Він не для праці народився.

Ворона з’їла зернятка й полетіла. А горобчик знову взявся шукати їжу. За день так налітався, що крильця його не тримали. «Чи не простіше було б розгребти ті гілочки?» - подумав він, засинаючи...

А вранці горобчик прокинувся разом із сонечком. Голод зігнав його із м’якого кубельця, і малий пострибунчик вже ні про що не міг думати, тільки про зернятка. Він почув, як двоє горобців по сусідству вихвалялися, що вчора в полі досхочу наїлися з купки розсипаного зерна. Він полетів у поле, та нічого не знайшов. «Мабуть, я запізнився», - подумав горобчик. Стомлений, голодний він полетів світ за очі, й опинився біля людської садиби. Тут він побачив кілька зернят, які завалялись під купкою хмизу. Тепер хмиз його не лякав. Горобчик міцно вчепився дзьобиком за гілочку, тормосив її, розштовхував бадилинки - і нарешті дістався заповітних зернят. Смачно поївши, горобчик весело зацвірінькав. Таких смачних зернят він ще ніколи не їв!

Чому мама не сказала, що праця приносить ще й радість і надає незвичайний смак їжі? Добре, що цього він навчився сам.

- А тепер горобець пропонує і нам попрацювати і відчути радість і насолоду від праці. І перше завдання це дидактична гра «Працьовита Попелюшка»

Кільком дітям затулили очі. Потім перед кожним з них насипати невелику купу горіхів, насіння, квасолі. За сигналом вихователя діти швидко розкладають насіння у різний посуд (за розміром і формою). Хто правильно і швидко виконає завдання?

Збери прислів’я

- Ну, а зараз розумова праця. Працюватимемо в групах. Горобець для кожної групи підготував пакетик із розсипаним прислів’ям. Ваше завдання зібрати виклавши на парті прислів’я і пояснити як ви його розумієте.

У праці коріння гірке та плоди солодкі.

Птиця створена для польоту, а людина для роботи.

Не одежа красить людину, а добрі діла.

На дерево дивись, як родить, а на людину як робить.

Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.

ІІІ. Заключна частина

- Діти, а яку основну роботу повинні виконувати сьогодні ви, щоб потім добре жити, досягти великих успіхів у майбутньому?

Сьогодні основне завдання школярів - наполегливо та старанно вчитись, щоб мати хороші успіхи та міцні знання, бо вони необхідні кожній людині для того, щоб іти в життя розумним та мудрим. І ні однієї хвилинки не можна лінуватись, бо згаяний день і конем не наздоженеш. А крім того, треба ще багато чого навчитись робити власноруч, щоб не пропасти в цьому світі. Бо, як каже народна мудрість: «Тяжко тому жить, хто не хоче робить». Запам'ятайте це на все життя і трудитись учіться змалку, тільки тоді ви виростите роботящими, мудрими й житимете добре. Бо «без труда нема плода».

Діти за те, що ми з вами так гарно попрацювали фізично і розумово горобець приготував вам гостинці. Отож приймайте гостинець від горобця (горобець роздає по одному гостинцю дітям, а потім і вчителям).









Тема: СКРИНЬКА ДОБРОТИ.
Мета: поглиблювати знання дітей про доброту як одну з найважливіших людських чеснот; розвивати емоційно-ціннісну сферу учнів, естетичні смаки, акторські здібності; виховувати людяність, порядність, доброзичливість, чуйність, бажання дарувати добро і любов оточуючим.
Обладнання: плакати з висловами про добро, ілюстрації про добрі вчинки,відео про добро, Мультик про добро.
Хід заходу
І. Вступна частина.
1. Слово вчителя.
Вона найпотрібніша всім над усе,
Вона тільки щастя і радість несе,
Для кожного вічна, проста й дорога,
І кожному з нас допомага.
Її спішать творити люди,
Вона, як сонце, зігріва,
Із нею всім зручніше буде,
Без неї затишку нема.

  • Про що піде мова?

ІІ. Основна частина.
1. Слово вчителя.
Я помітила, що всі посміхнулися, усім стало приємно і тепло. І справді, щира посмішка, добре слово і краплиночка тепла мають велику силу - силу любові і добра.
  • А що містять у собі слова добро, доброта?
Добро - корисна справа, добрий вчинок.
Доброта - чуйне, доброзичливе ставлення до людей.
Доброта - це слово, яке зігріває, огортає теплом душу, робить життя світлим і радісним.
2. Відеоролик про доброту.
У Біблії написано: «Не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі». З давніх-давен доброта приносить користь людям на Землі. Зло, як відомо, довго
-1-
не забувається і породжує зло. А от добро примножує добро. У доброзичливих людей «кришталево чисті душі», а у злих, жадібних, брехливих, жорстоких людей - «чорні душі». Не заплямуйте свою душу поганими вчинками.
3. Робота з прислів’ями.
Дуже приємно жити у світі добра, краси і добрих справ. Діти, потрібно швидко скласти прислів’я і пояснити його.
  • Вседобрепереймай, азлауникай.
4. Віднови віршик.
-  Чому люди починають свій день словами «Доброго ранку», «Доброго дня!»? - Чому ці вирази називають словами ввічливості?
- Для чого їх вживають?
- Як їх потрібно говорити?
Говорити ці слова потрібно посміхаючись, бо посмішка зігріває серця, покращує настрій. Це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма.
Перший крок до доброти –це добре слово. Недарма в народі говорять, що: «Лагідне слово і залізні двері відчиняє», «Одне приємне слово, наче сад зацвіте», «Мудре слово збережи, а погане–геть жени». Добра людина–завжди ввічлива людина.

Доповніть вірш потрібними словами ввічливості:
Заходить Г аля до кімнати,
Забула Галя, що сказати.
Стоїть, мовчить, анітелень,
 Кажи, Галинко:… («Добрий день»).

Якщо бажаєш висловити подяку,
Промовити потрібно: («дуже дякую»).

Коли мене сварять, я намагаюсь
Завжди казати чемно:(«вибачаюсь»).

І в Україні, і в Росії, і в Словаччині
Всі кажуть на прощання: («до побачення»).

Будь ласка, спасибі, будьте здорові,
Слова необхідні і корисніу мові.
Приємно їх чути і в школі, і дома,
Від мами, учителя, просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день починайте зі слів:
Доброго ранку, вітаю, привіт!
-2-

5. Гра «Чемно - нечемно»
(Якщо чемно – плескаємо в долоні, нечемно – мовчимо)
  • Привітатися під час зустрічі …
  • Штовхнути товариша і не вибачитися…
  • Допомогти підвестися, підняти річ чужу, що впала…
  • Придбати квиток у транспорті…
  • Не поступитися місцем у транспорті…
  • Бути скромним…

Запам’ятай:
Хто людям всім добра бажає,
Той і собі добро те має.

Як до людей з добром ідеш,
Ще й світло у душі несеш,
Тебе всібудуть поважати,
І завжди радо величати.

А як людей не поважаєш,
Поганим словом друзів лаєш,
То на добро не сподівайся,
І з висновками ти не гайся.

Мудрець сказав:
Живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізн
я від мавпи й звіра
Нехай
оживаєістина стара:Людина починається з добра.


  1. Слухання казки.
    Звучить музика, розповідається казка.
Жила-була на землі дівчина на ім'я Любов. Нудно їй було жити на світі
без подружки. Ось і звернулася вона до старого, сивого чарівника, котрий
прожив сто років :
- Допоможи мені, дідусь, вибрати подружку, щоб я могла дружити з
нею все відпущене мені Богом життя.
-3-

Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли перші птахи заспівають, і роса
ще не просохне ...
Вранці, коли червоне сонце освітило землю, прийшла Любов до
призначеного місця ... Прийшла і бачить: стоять п'ять прекрасних дівчат,
одна гарніша іншої.
- Ось вибирай, - сказав чарівник, - одну звуть Радість, іншу - Удача,
третю - Краса, четверту - Печаль, п'яту - Доброта.
- Вони всі прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого й обрати ...
- Твоя правда, - відповів чарівник, - вони всі хороші, і ти в житті ще
зустрінешся з ними, а може, і дружити будеш, але вибери одну з них. Вона
й буде тобі подружкою на все твоє життя.
Підійшла Любов до дівчат ближче , подивилася в очі кожній.
Задумалася Любов.
-         А кого обрали б ви? Чому? (Звучить музика і продовження казки):Любов підійшла до дівчини на ім'я Доброта і простягла їй руку
-
 Чому Любов вибрала Доброту? 
7. Коло доброти.
Сонце доброти завжди буде сяяти в нашомукласі. Ви, я впевнена, надалі в житті будете всім нести добро, ласку, співчуття і любов. А тепер посміхніться один одному і доповнітьвірш словами. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете добирати самі в риму.
Треба вчитися... (дружити).
А не кидатись словами,
Щоб не стати ... (ворогами).
І запам’ятай
собі —
З другом легше у... (журбі).
Друг нас виручити
може,
У
біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи
сміх —
Радість
ділиться на... (всіх).
Друг нас може
захистити
Може з класом ... (помирити).
Друг не стане
кепкувати
І на людях нас... (повчати).
А як сварять
всі навкруг —
Йде на захист
справжній... (друг). 
-4-

І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще
одне запам’ятай:
Друзів
ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)! ( промовляють хором). 

ІІІ. Заключна частина.

Дякую вам за теплу, довірливу розмову, за добрі думки, за творче ставлення до роботи.



Немає коментарів:

Дописати коментар